Berichten

Spoorfietsen Hengelo

Spoorfietsen Hengelo

Spoorfietsen Hengelo is bezig met het opknappen van de Blauwe Engel. Deze kwam half maart terug naar Hengelo. Groen van de aanslag, beklad met graffiti en de ramen zijn kapot. Rijp voor de sloop, maar daar staken de vrijwilligers een stokje voor. 

Spoorfietsen

Waar vroeger de stoomtreinen van de GOLS en de kolentransporten over het schaddenspoor richting Duitsland reden kun je nu zelf spoorfietsen over deze echte treinrails. Rij langs overwegen, bruggen en sluis en proef de sfeer van vroeger. Het ene moment rij je nog in de stad langs de Kuipersdijk om het volgende moment al een brug te passeren over een weg of ruim 8 meter boven het water van het Twentekanaal.  We moeten nog even wachten tot het weer kan, maar zet het dan zeker op je lijstje om een keer gedaan te hebben. Maar er wordt al gewerkt om alles gereed te maken zodat ze straks hopelijk snel van start kunnen.

 

Blauwe Engel treinstel 180 keerde terug naar Hengelo

Na meer dan 17 jaar keerde de Blauwe Engel 180 terug naar Twente. Het treinstel is oorspronkelijk onder het nummer 73 gebouwd door Allan in Rotterdam en maakte deel uit van een serie van 76 exemplaren. Bij de bouw van deze treinstellen is ook de Twentse industrie betrokken, zo leverde Heemaf elektromotoren voor de tractie en werd een deel van de bekleding betrokken van de
Hengelose Trijpweverij. De Blauwe Engelen hebben inmiddels een iconische status bereikt, een zusje van dit exemplaar is eigendom van Het Spoorwegmuseum in Utrecht. Die is in 2017 ingezet als decorstuk bij de theatervoorstelling “Het verzet kraakt” in Almelo en heeft toen veel enthousiasme losgemaakt. De treinstellen zijn op alle reguliere spoorlijnen in Twente een vertrouwde verschijning geweest, zelfs op een aantal goederenlijnen zijn ze incidenteel te zien geweest. Op de lijn Almelo – Mariënberg is het laatste exemplaar nog in 2002 ingezet. Treinstel 180 reed op die lijn in 2001 haar laatste diensten, maar raakte toen door een motorbrand beschadigd. Het heeft toen tot januari 2003 in Hengelo gestaan en is daarna naar Haarlem vervoerd.

Zelfs op nos.nl was alles te lezen over de terugkeer van de Blauwe Engel. 

Informatie

Volg ook Spoorfietsen op Facebook of Instagram hier houden ze je op de hoogte van alle ontwikkelingen.

Bij het spoorfietsen (aan de Kuipersdijk) is een informatiepaneel geplaatst met informatie en waar een en ander wordt verteld. De tekst op het bord luidt:

De DE 180 is een samenstelling van de twee oorspronkelijke treinstellen 66 en 73 die in hun beginperiode dienst hebben gedaan terwijl er nog volop door de NS met stoomtractie werd gereden. Tijdens de grote renovatie van 1977 tot 1981 werden de stellen, met behoud van de bruikbare delen, samengevoegd tot een ‘nieuw’ treinstel. Na de renovatie (Plan X)werd de 180 opnieuw in dienst gesteld en behoorde het in 1997 tot een van de laatste van dit type die nog voor de NS actief waren. Op 30 juni 1997 gingen de treinstellen 180 en 186 over naar Oostnet (later Syntus), dat naast de NS een nieuwe regiovervoerder werd. Vanaf  mei 1998 reden deze treinstellen op het traject Almelo- Marienberg wat tevens de eerste regionale spoorlijn was die openbaar werd aanbesteed. In april 2001 ging het mis; door een motorbrand raakte de 180 beschadigd en werd, door de toch al geplande vervanging door modernere ‘Lint’ stellen, niet meer hersteld. Na vele omzwervingen kwam het treinstel uiteindelijk in Haarlem aan. In de jaren erna is er weinig aan de trein gewerkt om deze te behouden. Door de motorbrand, waarbij ook een deel van de electrische installatie beschadigd raakte was het treinstel niet langer rijvaardig. Door gebrek aan middelen en menskracht raakte het steeds verder in verval. Nadien viel het treinstel ook prooi aan vandalen. Daarmee kwam een definitief einde van de 180 in zicht en werd er openlijk gespeculeerd over de sloop. Begin 2020 werd door de eigenaar van de trein, de stichting WIJS in Haarlem, besloten definitief afstand te doen en deze trein af te voeren naar de sloper. Gedurende dit proces bereikte het nieuws ook de initiatiefnemers van het spoorfietsen. In overleg werd contact gezocht met de eigenaar de DE180  en wordt besloten om het treinstel te kopen en over te brengen naar Hengelo om het een plek en functie te geven bij het eerste Nederlandse spoorfietsbedrijf. 

Deze website gebruikt cookies

Deze website respecteert de privacy van alle gebruikers en draagt er zorg voor dat de persoonlijke informatie die u ons verschaft vertrouwelijk wordt behandeld. Wij gebruiken je gegevens om de bestellingen zo snel en gemakkelijk mogelijk te laten verlopen. Voor het overige zullen wij deze gegevens uitsluitend gebruiken met jouw toestemming. Deze website waarborgt en respecteert je privacy, onder andere door naleving van de Wet bescherming persoonsgegevens.

Privacyverklaring | Sluiten
Instellingen