Berichten

Plaquette Stationshal

Plaquette Stationshal

Serie Oorlogsmonumenten | deel 4 plaquette Stationshal

De komende weken nemen we je mee langs monumenten die herinneren aan de oorlog. We duiken in de geschiedenis en vertellen je er meer over. De monumenten zijn ook opgenomen in de fietsroute ‘Oorlogsmonumenten’. Dit keer deel 4: de plaquette in de Stationshal

In de Stationshal hangt een plaquette met daarop de namen van omgekomen personeelsleden van de Nederlandse Spoorwegen. De namen van de tien slachtoffers:

W.A. van Heerde (door beschieting), H.H. Lammers (door bombardement), G.H. van Ommen (door beschieting), Jacob Oost, J.Th. Rietveld (door beschieting), P.J. van der Veen (door beschieting), G.J. Veldhuis (door opblazen spoorlijn), K. van Vonno (vermist in concentratiekamp) en G.J. ten Voorde (vermist in Hengelo).

Een van de omgekomen personeelsleden is Theo van Loon. Daar schreven we eerder al over in deze serie.

Onder de namen is een afbeelding van een gevleugeld wiel aangebracht. Dit is het voormalige symbool van de Nederlandse Spoorwegen. Het gedenkteken is een uniforme plaquette die is aangebracht in 110 Nederlandse stationsgebouwen. De namen van de omgekomen personeelsleden staan ook vermeld op het ‘Monument voor het Gevallen Spoorwegpersoneel’ te Utrecht.

Geschiedenis

Hengelo is en was één van de belangrijkste spoorwegknooppunten met Duitsland. De treinen reden dan ook af en aan met oorlogsmaterieel. Dit had tot gevolg dat ze een doelwit waren voor de geallieerde piloten. Zij beschoten bij voorkeur de stoomlocomotieven om daarbij de ketels lek te schieten.

Machinisten en stokers liepen hierbij altijd groot gevaar. Verzetsgroepen maakten delen van spoorlijnen onklaar, waardoor locomotieven en treinwagons ontspoorden. Hierbij kwamen ook meerdere malen spoorwegmedewerkers om het leven. Het Hengelose stationsgebouw was verschillende keren doelwit van bombardementen, om zo te verhinderen dat treinen konden blijven rijden. Van het gebouw bleef nauwelijks iets over. Na de oorlog is het gesloopt en vervangen door het huidige ‘wederopbouw stationsgebouw’. De overkapping heeft de bombardementen redelijk goed doorstaan en is nu rijksmonument.

Deze website gebruikt cookies

Deze website respecteert de privacy van alle gebruikers en draagt er zorg voor dat de persoonlijke informatie die u ons verschaft vertrouwelijk wordt behandeld. Wij gebruiken je gegevens om de bestellingen zo snel en gemakkelijk mogelijk te laten verlopen. Voor het overige zullen wij deze gegevens uitsluitend gebruiken met jouw toestemming. Deze website waarborgt en respecteert je privacy, onder andere door naleving van de Wet bescherming persoonsgegevens.

Privacyverklaring | Sluiten
Instellingen